בזבוז: המתנות

במרבית המקומות בהם מבוצע ניתוח לתהליכים אני מוצא שיש המתנות. המתנות הוא אחד משמונת הבזבוזים אותם ניהול רזה רוצה לסלק. זהו בזבוז ברור, שקל לראותו וקל להסביר מדוע הוא אינו מוסיף דבר ללקוח וגם לא לארגון. לעיתים ההמתנות אינן קלות לזיהוי, מאחר שכאשר מבוצע תהליך אשר מבנית בו המתנה, נותנים לעובד לבצע תהליך אחר כדי שלא יבזבז את זמנו. במקרה כזה ניתן לומר שזמנו של העובד מנוצל אך התהליך אשר בו יש שלב של המתנה אינו מתקדם וזמן האספקה מתעכב (וכתוצאה מכך גם מועד הגעת הכסף מהלקוח לחברה).
הדרך לזהות את הבזבוז הנ"ל היא ע"י התבוננות בתהליכים ו/או ע"י ביצוע ניתוח תהליך מפורט והעלאת כל הבעיות העולות מכל שלב, בדיוק כפי שמבוצע בכל אירוע קייזן. בשלב הניתוח יש להקפיד לרשום כל המתנה.
איזה המתנות יש? המתנות לחומר, המתנות למכונה שתסיים עבודתה, המתנות לעובדים, המתנות לאישורים, המתנות בגין "ספגטי", המתנות לסיום תהליך בדיקה, המתנות לתיקון, המתנות לסיום שלב האתחול/כוונון ועוד סיבות רבות.
אומרים שאין חכם כבעל ניסיון ואכן כשאני שומע במקומות שונים על בעיות מסוימות אני מייד יודע, מתוך הניסיון, שכנראה שיש בהם בזבוז של המתנות. מהם הדברים הללו? אז ככה: כאשר האתחול/הכוונון מורכב, כאשר מדד OEE נמוך מ 75%, כאשר אין סטנדרטים מוגדרים לתהליך ועובדים ע"פ ניסיון וידע שבע"פ, כאשר לא עובדים במהירות המקסימאלית שהיצרן מאפשר למכונה, כאשר יש הרבה תקלות/פסילות, כאשר לא מפעילים תוכנית תחזוקה שוטפת, כאשר המפעל מלוכלך, כאשר השרטוטים המגיעים מהנדסה אינם מושלמים, כאשר אין מספיק כלי עבודה או שאלה שישנם לא תמיד מתאימים, כאשר יש חוסר סדר בארונות, כאשר אמינות המלאי במחסן נמוכה ועוד ועוד...
כאשר אני פוגש מצבים כאלה בארגון אני יודע שעלי לחפש המתנות בתהליך. חלק מהמתנות אלה קל לטיפול, חלק אחר דורש פתרונות של תיאום בין אגפים וסוג אחר של פתרונות עשוי להיות טכני וידרוש הוצאות כספיות לשינויו. מה מצב ההמתנות אצלכם?

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

GEMBA – המקום בו הדברים קורים

ניצולת מכונות

ברחל בתך הקטנה