מנצלים את התקופה לצורך שיפורים

בכתבה הבאה: http://www.usatoday.com/money/autos/2009-04-02-toyota-honda-nissan_N.htm?loc=interstitialskip , עיתון USA TODAY מספר על שלושת חברות הרכב היפניות הגדולות ואיך הן מתמודדות עם המשבר. מסתבר שאף אחת מהן לא נמצאת בסכנה כמו חברות הרכב האמריקאיות אך כולם סובלים מירידה חדה במכירות. טויוטה תציג את ההפסד הראשון שלה מאז שנת 1963. בעיני זה מדהים, חברה שלא הפסידה באף שנה מאז 1963. הסיבה לכך שהחברה כל כך יציבה לאורך שנים קשורה היטב לפילוסופיה של החברה ושיטת הניהול הרזה שלאורה הם פועלים ואותה הם פיתחו.
בכל זאת, הם נאלצים להתמודד עם המשבר. כיצד הם עושים זאת? הכתבה נותנת לנו תמונה מסוימת על אופן ההתנהלות בימי המשבר. בניגוד למי שכתבתי בעבר, טויוטה, למרות כל ניסיונותיה לא הצליחה להימנע לגמרי מפיטורי עובדים. החברה לא פיטרה אף אחד מעובדיה הקבועים, אך כן פיטרה עובדים זמניים. החברה מחפשת כל דרך להימנע מפיטורים: הורדת משכורות, סגירת קוים לזמן קצר ועוד. בנוסף החברה מצמצמת בפעילויות שלא מובילות באופן ישיר למכירת רכבים ובמיוחד בלט בעיני בכתבה המשפט הבא:
"As dark as it looks, the Japan 3 have been spurred to make the recession a tool for improvement."
הכתבה מספרת על תהליכי שיפור מתמיד הידועים של טויוטה. הזמנים הם קשים אך החברות היפניות לא מסתפקות בלהאשים את התקופה הן מחפשות היכן הן יכולות להשתפר. בכתבה בחרו לתת דוגמאות פשוטות לכך שהעובדים מחפשים כל שיפור קטן. כך בחדר עבודה מסוים נהיה חם מידי. במקום פשוט לסובב את התרמוסטט למצב שיקרר יותר (ובכך לבזבז יותר אנרגיה) העובדים ביצעו תהליך של 5WHYs במטרה למצוא את סיבת השורש של הבעיה וגילו שאחד הפתחים של האוורור היה חסום. דוגמא שניה שנתנו בכתבה היא: שעובדים מצאו שיש להם עודף של פריטים משרדיים (קלסרים, מהדקים ודומה) והחליטו לשלוח הודעה לכולם על כך. כדי שמי שחסר לו לא יקנה אלא ייקח מהם. האם ניתן ליישם פיתרון זה בארץ בחברות גדולות כמו תעשייה אווירית, חברת חשמל, הצבא, בתי חולים וכו'? בוודאי שכן. האם יעשו זאת? הרשו לי להניח שלא.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

GEMBA – המקום בו הדברים קורים

ניצולת מכונות

ברחל בתך הקטנה