צרו זרימה בתהליך II
כפי שהבטחתי בפוסט הקודם הינה כמה עקרונות חשובים הנדרשים ליצירת זרימה בתהליך ייצור או שירות:
הפחיתו את גודל המלאי בין תחנות (חו"ג, תיקי רכש, בלוקים של תוכנה ועוד). ככל שהמלאי בתהליך ילך ויפחת הבעיות שיצוצו יגרמו לעצירת הקו. אלה הן בעיות שרובן היו גם בעבר אך לא עצרו את הקו. עליכם להיערך לשני דרכי פעולה. 1. מתן מענה מהיר לבעיות הצפויות 2. חקירה יסודית של הגורמים לתקלות בעזרת 5WHYs ושיטות אחרות. הורדת המלאי בתהליך תהיה בהדרגה ולא תגיע לאפס (אם כי זו תהיה השאיפה). יש להוריד את המלאי כך שהצוות יהיה מודאג מאוד אם לא יפתור בקרוב מאוד את התקלה.
לעצור את הקו בכל בעיה שמתגלה. כמובן שלפני שהעובד פונה לעצירת הקו עליו לבדוק אם הוא או האחראי מסוגלים לטפל בבעיה בעצמם ואם לא רק אז עליהם לעצור את הקו. בכל מקרה צריך שיהיה ברור לכל עובד שמותר לו לעצור את הקו ועל כך כתבתי כבר בפוסט אחר. זה דורש גיבוי ניהולי אמיתי. צריכים גם להיות כללים ברורים מתי עוצרים את הקו, איך מודיעים/מסמנים למי שצריך לבוא ולתקן. רצוי שבכל פעם שמתגלה בעיית איכות או סכנה בטיחותית הקו ייעצר.
לקרוא לאחראי הקו בכל בעיה שמתגלה. כאמור, בכל עצירת קו מיד מגיע האחראי והעצירה מתועדת ואח"כ מבוצעת חקירה יסודית לבעיה. מבחינת תיעוד וחקירה יש לפעול באותו אופן גם לבעיות שאינן עוצרות את הקו ויש לעודד את העובדים לדווח על כל בעיה קטנה.
גורמי התמיכה בקו צריכים להיות זמינים. בשלב הראשוני של העברה לזרימה צריכים להיות הרבה גופי תמיכה בקו בכוננות. יהיו הרבה בעיות שידרשו פתרון מיידי. לאורך זמן יש לקבוע כללים למי קוראים לעזרה בכל סוג של בעיה ותוך כמה זמן יש לפתור אותה. ככל שעלות השבתת קו יקרה יותר יש צורך בטיפול מהיר יותר. יש להפריד בין מתן מענה ראשוני לבעיה לבין ביצוע חקירה יסודית שלה ומתן מענה לשורש הבעיה. חקירה ומתן מענה לשורש הבעיה צריכה להתבצע תוך יום עבודה אחד.
עוד כמה נק' חשובות:
הנהלה תומכת בעצירת הקו ומעודדת את העובדים לדווח על כל בעיה. עוסקת בחקירת היסוד לבעיה ולא מי אשם
מנהיגות המרגיעה את העובדים מהפחד למעבר לזרימה.
הנחלת עבודה סטנדרטית שמאפשרת לזהות מצבים לא סטנדרטים. נהלים איך לנהוג במצבים שונים שיתגלו בתהליך. כולל איך לנהוג בכל עצירת קו.
מערכות פשוטות ויזואליות המצביעות בבהירות היכן ומתי יש תקלה (בד"כ זה נקרא אנדון)
אנשי התחזוקה או צוות התמיכה שאמור לעזור בכל עצירת קו צריך להיות בתוך אולם היצור וזמינים לביצוע תמיכה.
הפעלת תהליכי שיפור שוטפים עליהם כתבתי רבות ותמצאו הסברים נרחבים ב http://www.kom40.com/
הפחיתו את גודל המלאי בין תחנות (חו"ג, תיקי רכש, בלוקים של תוכנה ועוד). ככל שהמלאי בתהליך ילך ויפחת הבעיות שיצוצו יגרמו לעצירת הקו. אלה הן בעיות שרובן היו גם בעבר אך לא עצרו את הקו. עליכם להיערך לשני דרכי פעולה. 1. מתן מענה מהיר לבעיות הצפויות 2. חקירה יסודית של הגורמים לתקלות בעזרת 5WHYs ושיטות אחרות. הורדת המלאי בתהליך תהיה בהדרגה ולא תגיע לאפס (אם כי זו תהיה השאיפה). יש להוריד את המלאי כך שהצוות יהיה מודאג מאוד אם לא יפתור בקרוב מאוד את התקלה.
לעצור את הקו בכל בעיה שמתגלה. כמובן שלפני שהעובד פונה לעצירת הקו עליו לבדוק אם הוא או האחראי מסוגלים לטפל בבעיה בעצמם ואם לא רק אז עליהם לעצור את הקו. בכל מקרה צריך שיהיה ברור לכל עובד שמותר לו לעצור את הקו ועל כך כתבתי כבר בפוסט אחר. זה דורש גיבוי ניהולי אמיתי. צריכים גם להיות כללים ברורים מתי עוצרים את הקו, איך מודיעים/מסמנים למי שצריך לבוא ולתקן. רצוי שבכל פעם שמתגלה בעיית איכות או סכנה בטיחותית הקו ייעצר.
לקרוא לאחראי הקו בכל בעיה שמתגלה. כאמור, בכל עצירת קו מיד מגיע האחראי והעצירה מתועדת ואח"כ מבוצעת חקירה יסודית לבעיה. מבחינת תיעוד וחקירה יש לפעול באותו אופן גם לבעיות שאינן עוצרות את הקו ויש לעודד את העובדים לדווח על כל בעיה קטנה.
גורמי התמיכה בקו צריכים להיות זמינים. בשלב הראשוני של העברה לזרימה צריכים להיות הרבה גופי תמיכה בקו בכוננות. יהיו הרבה בעיות שידרשו פתרון מיידי. לאורך זמן יש לקבוע כללים למי קוראים לעזרה בכל סוג של בעיה ותוך כמה זמן יש לפתור אותה. ככל שעלות השבתת קו יקרה יותר יש צורך בטיפול מהיר יותר. יש להפריד בין מתן מענה ראשוני לבעיה לבין ביצוע חקירה יסודית שלה ומתן מענה לשורש הבעיה. חקירה ומתן מענה לשורש הבעיה צריכה להתבצע תוך יום עבודה אחד.
עוד כמה נק' חשובות:
הנהלה תומכת בעצירת הקו ומעודדת את העובדים לדווח על כל בעיה. עוסקת בחקירת היסוד לבעיה ולא מי אשם
מנהיגות המרגיעה את העובדים מהפחד למעבר לזרימה.
הנחלת עבודה סטנדרטית שמאפשרת לזהות מצבים לא סטנדרטים. נהלים איך לנהוג במצבים שונים שיתגלו בתהליך. כולל איך לנהוג בכל עצירת קו.
מערכות פשוטות ויזואליות המצביעות בבהירות היכן ומתי יש תקלה (בד"כ זה נקרא אנדון)
אנשי התחזוקה או צוות התמיכה שאמור לעזור בכל עצירת קו צריך להיות בתוך אולם היצור וזמינים לביצוע תמיכה.
הפעלת תהליכי שיפור שוטפים עליהם כתבתי רבות ותמצאו הסברים נרחבים ב http://www.kom40.com/
תגובות