לימודי ניהול רזה במנות ובזרימה


בין אירועי קייזן לבין ייעוץ על הטמעת ניהול רזה בארגונים אני גם מרצה בשני מוקדים המלמדים ניהול רזה. הסטודנטים הם למעשה מנהלים העובדים בחברות ששלחו אותם ללימודים אלה. לימודי ניהול רזה נמשכים לפחות מספר ימים (למי שרוצה יותר מאשר מושג כללי על התחום). בתום הלימודים, יוצאים הסטודנטים עם ידע מקיף על ניהול רזה.
אחד הנושאים שאני מלמד בקורס הוא: עבודה במנות לעומת עבודה בזרימה. אני מראה את היתרונות של עבודה בזרימה אולם מצביע גם על החסרונות והקשיים ביישום שלה. מתוך הנושא הזה נולדה השאלה האם לימודים מרוכזים וארוכים ("מנה") הם טובים או שעדיף לימודים במקטעים, בחלקים אשר יתקיימו בשטח/באזור העבודה עצמו, בארגון בו מתרחשת העבודה – למעשה לימודים "בזרימה"?
ללמוד ניהול רזה במנות
את יסודות הניהול הרזה מלמדים בד"כ במשך מספר ימים יחד עם מספר סטודנטים, מקיפים מספר נושאים, בבת אחת. ממש כמו עבודה במנות.
יש לכך יתרונות:
הקטנת משך ההכנה (SET UP) לכיתה גדולה, לעומת אותו משך לכל תלמיד, לכל נושא וכל פעם במועד אחר.
כאשר לומדים "במנה" נדרשים פחות מורים/מדריכים.
ניתן להספיק להעביר יותר מידע ליותר אנשים.
יש פחות שונות עקב פחות בעיות שוטפות בלתי צפויות.
אך יש גם חסרונות:
כמות גדולה של חומר מועברת לכולם תחת ההנחה שכולם יצליחו ליישם כשיחזרו לארגוניהם.
הדוגמאות בקורס לא מכסות את כל סוגי הדילמות שיש בארגונים מהם מגיעים המשתתפים.
עובר זמן בין הלימוד ועד שהלומדים מגיעים לשלב היישום, עד אז הם שוכחים חלק מהעקרונות ולכן יצטרכו להיזכר כלומר ללמוד מחדש וזו עבודה עודפת = בזבוז.
ללמוד ניהול רזה בלי ליווי ביישום זה כמו ללמוד שחיה בכיתה.
בלימודים במנה כולם לומדים הכל, אך האם כולם זקוקים ללמוד הכל?
אז מה נותן לימוד ניהול רזה במנה:
הכרת היסודות של ניהול רזה או כלים מסוימים ושיטות מתוך הניהול הרזה.
קבלת ידע בסיסי ו/או מעמיק בנושא.
יצירת מומנטום של כניסה לניהול רזה והבהרת חשיבות הנושא לארגון.
ללמוד ניהול רזה בזרימה
לימודים בזרימה הם לימודים המתרחשים כאשר נדרשים לידע או כאשר לומדים נושא מסוים, ממוקד ומיישמים אותו באופן מיידי. דבר שכזה נעשה במהלך אירועי קייזן. באירוע קייזן אני נותן הדרכה קצרה שלאחריה מתחילים מייד בתהליך היישום.
אך לא רק באירועים אלה יכולה להתקיים למידה בזרימה. מנהל או מנהלים השולטים בנושא הניהול הרזה יכולים ללמד את העובדים כלי אחד או שיטה אחת מתוך מגוון הכלים והשיטות של הניהול הרזה. הם יבחרו את הכלי בהתאם לבעיה שהעובד נתקל בה וילמדו אותו כלי זה בלבד. באופן כזה הלמידה תהיה מתוך התנסות מעשית, באזור העבודה ולא תיאוריה שמלמדים בכיתה.

לסיכום לדעתי הדבר הנכון הוא שילוב בין השניים.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

GEMBA – המקום בו הדברים קורים

ניצולת מכונות

ברחל בתך הקטנה