ג'ף בזוס מאמזון ו 5WHYs

Pete Abilla כותב בלוג משלו בשם shmula על ניהול רזה, תפעול, שיווק ועוד. הוא מספר על תקופת עבודתו בחברת הספרים אמזון. הוא מספר סיפור מעניין אשר גורם לך לחשוב, האם כמנהל הייתי נוהג בדרך דומה?
ג'ף בזוס הוא מנכ"ל (והמייסד) של חברת הספרים הידוע אמזון. אחת לתקופה הוא מסייר בחלקים שונים של החברה, גם כדי ללמוד מקרוב על העבודה שנעשית וגם כדי לעבוד בפועל בעבודות שעושים באותו אזור עבודה. בדרך כלל לסיורים של המנכ"ל מתלווים שותפים נוספים. באחד מהסיורים הללו נפצע באצבעו, באופן חמור, אחד מהשותפים שהתלוו למנכ"ל. ג'ף בזוס היה נסער מאוד מהמקרה. הוא הצטער מאוד בשביל השותף ומשפחתו. אחרי שהוא התעשת מעט הוא קם ללוח וביצע תהליך של 5WHYs כדי להבין את סיבת המקרה וכך Pete Abilla מתאר את הניתוח:

למה השותף נפגע באצבעו?
כי אצבעו נתפסה במסוע
למה אצבעו נתפסה במסוע?
כי הוא רץ אחר התיק שלו שהיה על מסוע מופעל
למה הוא רץ אחרי התיק?
כי הוא שם את התיק על המסוע ופתאום המסוע התחיל לפעול
למה הוא שם את התיק על מסוע?
כי הוא השתמש במסוע (שעמד) כשולחן

כתוצאה מכך הבינו שעליהם לדאוג לשולחן, רגיל או שולחן נייד, שיהיה באזור העבודה, כי ביקורים כאלה יש כל הזמן ויש צורך בשולחן. בנוסף לכך היה צורך בהדגשת נושא הבטיחות באזור ואף, מבדיקה מעמיקה יותר, הגיעו למסקנה שיש צורך לבדוק נושא של תחזוקה מונעת.
האם אתם כמנהלים הייתם מתנהלים באופן דומה? אולי השאלה שצריך לשאול האם כמנהיגים הייתם פועלים באופן דומה (זו שאלה שונה לחלוטין)?
ג'ף בזוס הוא המנכ"ל והמייסד של ענק עולמי – אמזון – ובכל זאת הוא מכיר ומתעסק ב 5WHYs באופן טבעי. הוא עושה זאת עם ומול השותפים והמנהלים הבכירים שלו ובכך נותן דוגמא אישית לכיוון שאליו צריך, לדעתו, ללכת. הוא לא האשים ולא העניש אף אחד, למרות דאגתו הרבה לשותף, אלא ירד לעומק הבעיה, באופן מיידי.
ולכן אני סקרן לדעת: האם הייתם פועלים בדרך דומה?

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

GEMBA – המקום בו הדברים קורים

ניצולת מכונות

ברחל בתך הקטנה