שבעת הבזבוזים במחסן
מדי פעם אני מציג כאן פוסט המספר על שבעת הבזבוזים כפי שהם באים לידי ביטוי בכל מיני מקומות. המטרה היא לאפשר לכם ללמוד וללמד איך לאתר את הבזבוזים. כך לדוגמא כתבתי על שבעת הבזבוזים בתוכנה, שבעת הבזבוזים במשרד ושבעת הבזבוזים ברכש. כעת אני מעוניין להביט על האופן בו שבעת הבזבוזים עשויים לבוא לידי ביטוי במחסני החברה.
עבודה עודפת
כתוצאה מהפחד של לקוחות, ספקים, מפיצים ויצרנים שיהיה ביקוש בילתי צפוי הם כולם מצדיקים הגנה על הפחד בעזרת עוד מלאי ליתר ביטחון ולא כי צריך. עודף מלאי זה עוד עבודת מחסן: פריקה, ספירה, איתור, אחסנה. מאחר ומדובר במלאי מיותר אזי בוודאי נפגוש גם: הוצאה מהמלאי למכירה, פעולות מיוחדות במערכות לסילוק או ניהול וסילוק פגי תוקף. כל זה עבודה מיותרת ועודפת במחסן.
עבודה חוזרת
בחינת קבלה, בדיקת האיסוף, האריזה והשילוח, ספירה חוזרת – כל אלה נעשים ליתר שוב ביטחון כי לא בטוחים שמה שהוגדר אכן מתקיים. בגין עבודה מול משלחים שונים ומול מגוון ספקים ובגין עבודה בשיטה שונה מול כל אחד מהם אנו מקבלים תוצאה של כפילויות או חוסרים במסמכים ואפילו בפריטים מה שמוביל לעבודה חוזרת על אותו פריט או משלוח. שוב: טלפונים, הכנסה למחשב, עדכון המלאי, העברה למדף וכו'
מלאי
ברור לקוראי בלוג זה שהמלאי הוא בזבוז ולכן לא רק את זה אני רוצה שעובדי המחסן יחפשו. אני רוצה שתבדקו את השליטה במלאי, כלומר: האם נתוני המלאי במערכות מדויקים? חוסר דיוק יוביל את הקניינים לרכוש כמות שגויה ובמועד שגוי. חוסר דיוק עשוי להוביל לעצירת היצור או להוצאת הזמנות דחופות במחיר יקר ועוד נזקים רבים. יש לבדוק את אמינות המלאי ומה גורם לו להיות פחות מ 100%.
תנועות
תנועות במחסן יש הרבה. לגשת לפרוק סחורה, להביא את קורא הברקוד, לקחת לאחסון ללכת להביא פריטים לניפוק ועוד. סביב נושא התנועות הפיזיות במחסן נעשו הרבה עבודות, תוכלו לקרוא על זה באתר http://www.kom40.com/. חפשו איך להקטין את כמות התנועות במחסן, איך לתכנן אותו כך שמרחקי התנועה יהיו הקטנים ביותר שניתן. בידקו את המצבים בהם יש תנועה ללא מוצרים או מצבים בהם הפריטים לא נמצאו במקומם ולכן היה צריך ללכת לחפש אותם במקום אחר.
המתנות
נהגים מחכים באזור הפריקה, משאיות ממתינות להעמסת ציוד, עובדים וסחורה ממתינים כי ציוד הפריקה או פתיחת הארגזים לא בהישג יד. הזרמת מידע ממתינה כי חסר מסמכים או המסמכים לא שלמים. עבודה במנות או עבודה קודם על הכמויות הגדולות ואח"כ הקטנות גורמת להמתנות מיותרות.
שינוע
תנועות העובדים משולבות גם בשינוע מוצרים לכן שיפור בנושא התנועות יוביל לשיפור בנושא השינוע בתוך המחסן. אך יש גם להתייחס לשינוע בין מחסנים או בין חנויות (במקרה של חוסר במקום אחד ועודף באחר). שיפור בהיקף השינוע יושפע מיישום שיטת VMI – מחסני הספק בחצרי המפעל. בנוסף, בדקו האם היו מצבים ששלחתם פריטים והחזרתם אותם כי...?
איכות לקויה
טעויות באיסוף, כמויות שגויות, מספרי פריטים לא נכונים, פריטים שלא נמצאו במקומם, שילוח עם המשלח הלא נכון, פריטים שאבדו בשילוח. פריטים שנפגמו במהלך הטיפול במחסן, מסמכים שנעלמו או מידע שאבד תוך כדי עבודה, רישום שגוי במערכות המידע כל אלה מובילים לבעיות איכות מסוגים שונים.
האם פגשתם בזבוזים אלה במחסן? האם אצלכם במחסנים יש בזבוזים נוספים? והאם אתם עושים משהו בעניין או שניהול רזה מוגדר רק במחלקות אחרות?
תגובות