התנעה מחדש של S5 ... המשך

בפוסט הקודם הזכרתי את המעגל של דמינג – PDCA. ביצעתם תכנון ואפילו ביצוע של S5 אך מהו שלב הבדיקה – CHECK. אין הכוונה כאן לתוצאות המדידה של S5. התוצאות הן חשובות אך הן רק כלי עזר כדי לבצע את שלב הבדיקה. אם כך לאיזה תוצאות אתם מצפים מיישום S5? עליכם לצפות לשתי סוגי תוצאות: האחד יהיה קריאת השכמה לארגון. זה יקרה בעיקר מיישום שלושת ה S-ים הראשונים. כשעושים זאת בפעם הראשונה או לאחר שבמשך תקופה ה S5 גווע אזי רואים בעיניים הבדל מהותי בין המצב של לפני ואחרי. יותר מכך אם אזור העבודה מבולגן ביותר אין סיכוי שניתן יהיה ליישם ניהול רזה. לכן הדבר הראשון שתרצו לעשות זה ללמד את האחראים בייצור זה לשמור על סביבת עבודה עם תנאי עבודה נאותים. במקרה כזה הבדיקה (ה CHECK) כאן תהיה שהאחראים באזור העבודה, מצליחים לשמור על ישום באופן סטנדרטי וסביר של שלושת ה S-ים הראשונים והפעולה כאן תהיה לעזור להם בכך.
תוצאה שנייה שעליכם לצפות מיישום S5 היא יותר מעורבות. יצור המאורגן בתאים שואף להיות יעיל יותר, כל הזמן, ע"י ביצוע עבודה סטנדרטית וע"י הכנסת שיפורים (קייזן) היכן שמזהים בעיות. כאן ה S5 הוא כלי בסיסי שעוזר למנהל תא העבודה לזהות היכן סידור אחר של כלי העבודה ושל אזור העבודה יכול לייעל את תהליך העבודה. למעשה הבדיקה (ה CHECK) כאן זה לא התוצאה בסקר S5 אלא היציבות בתפוקה לשעת עבודה כלומר יציבות בכמות שמייצר עובד בשעת עבודה. כאן הפעולה הנדרשת היא ללמד את האחראים ביצור, לאמן את האחראים על תאי העבודה. כלומר להכשיר את המנהלים להנחות S5 כדי שהם יעבדו עם הצוותים שלהם על שימור S5 ויצירת שיגרת עבודה ובדיקות של S5.
שימו לב שבאמור לעיל אנו מיישמים את לב ליבו של הניהול הרזה. כלומר אנו לא מיישמים רק כלי ניהול רזה אלא אנו מחדירים את הבנת הניהול הרזה לארגון. זה קורה ע"י זה שעובדים מדריכים עובדים ומבקרים את התוצאות העסקיות ולא רק את תוצאות ה S5. עובדים נדרשים לשפר תוצאות אך גם מקבלים כלי שעוזר להם לראות היכן יש בעיות אותן ניתן לשפר. מנהלים נדרשים לצור סטנדרט של שיטות ותנאי עבודה ואם הם מתקשים בכך, נעזור להם ע"י שנלמד אותם לאמן את עובדיהם לראות בעיות בעזרת S5 ולאמן אותם להפוך את היצור ליותר חזותי ושקל לראות ולהבין מה קורה בו ומכאן קל יותר לזהות בעיות.
מתוך שני הדברים שהוזכרו לעיל :התנעה של שלושת ה S-ים (מומלץ ברעש" גדול והרבה שיווק בארגון) ואימון של האחראים ביצור – גם תחזירו את ה S5 למסלול וגם תגרמו לו להיות שם לתמיד. כמובן שלצורך כך נדרשים הדברים עליהם דיברנו בעבר: מעורבות הנהלה, הנהגה והובלה של S5 ע"י איש מפתח חזק "המשוגע" לעניין ועוד.
מה דעתכם, איך אתם הייתם מתניעים מחדש S5? האם גם אצלכם יש קושי בשימור S5? והאם העובדים מבינים בכלל מה מטרת יישום S5 אצלכם?

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

GEMBA – המקום בו הדברים קורים

ניצולת מכונות

ברחל בתך הקטנה