של אופטומכאניקה עדינה הוא תחום שמעטים עובדי הכפיים שעוסקים בו. בעולם בו הכל הופך אוטומטי הרכבות של מוצרים ישנים בהם מעורבת אופטומכאניקה עדינה, מוצרים שיוצרו בהיקף קטן וכן תיקון של מוצרים כאלה דורשים עדיין עבודה ידנית. עבודת הרכבה, איזון, כיול הדורשת סבלנות רבה כדי להשיג דיוק גבוהה. במקומות בהם ראיתי שעבודה זו נעשית באופן ידני, תמיד היו עובדים שהוגדרו כמומחים אשר להם היה ניסיון רב בסוג זה של עבודה. באחת החברות בהן אני תומך בהכנסת ניהול רזה רצו להגדיל את התפוקה של מחלקת אופטומכאניקה עדינה. הם חיפשו (ומחפשים) כוח אדם מתאים אך לא מצליחים למצוא. מצוקת כוח האדם והצורך להגדיל את התפוקה הביאה אותם להחלטה לבצע תהליך שיפור של תהליך העבודה הקיים. לצורך כך הם בחנו את עבודת עובדי האופטומכניקה. אותם עובדים שהם משאב חסר שהם למעשה צוואר הבקבוק. לאחר שפרטו לפרטי פרטים את כל שלבי העבודה הסתבר להם שהמומחים שכמוהם חסר בארגון, עוסקים גם בכל מיני נושאים התומכים בתהליך העבודה אך נושאים אלה יכול לבצע עובד שאינו מומחה.
הם החליטו לפעול כאמור בתורת האילוצים – למקסם את האילוץ. כלומר את כל הפעילויות שניתן יעבירו למי שאינם מומחים. פעילויות כמו פירוק יחידה, הכנת קיט, החלפת פריט במחסן ועוד כל אלה יכול לבצע גם מי שאינו מקצוען בתחום אופטומכאניקה. באופן כזה הם השאירו יותר זמן פנוי למומחים להתעסק במומחיותם וכך אפשרו להם להגדיל את התפוקה מבלי שנדרשו לעבוד יותר שעות.
בחברת טויוטה יש תפקיד הנקרא ספיידר-ווטר (spider-water). העובד בתפקיד זה הוא מאין רץ/שליח המכיר היטב את שפת המפעל את הצרכים של כל תחנה ותחנה והוא נדרש לדאוג לכך שלכל תחנה ולכל עובד בתחנה יהיה בכל עת כל מה שהוא צריך לצורך העבודה. כך שהעובד יוכל להתמקד בהוספת ערך – בעבודה עצמה. זה סוג הפיתרון שבחרו במחלקת אופטומכאניקה ליישם. הם לא מינו מישהו שירוץ בין התחנות אך חילקו את העבודות התומכות בתהליך ובמומחי האופטומכאניקה בין העובדים הפחות מיומנים.
תגובות