להתחיל בתהליך השינוי – למה לשנות?

כפי שכתבתי בפוסט הקודם אני מתחיל בסדרה קצרה של פוסטים קצרים הנוגעים בנקודות שיש לקחת בחשבון לפני שמתחילים בתהליך של שינוי בחברה.

הדבר הראשון שיש לברר אותו כשרוצים להתחיל בתהליך של שינוי הוא "למה לשנות?". מדוע כל כך בוער לעשות שינוי? למה שלא נמשיך להתנהל כפי שהתנהלנו עד היום? זו לא שאלה טריוויאלית כפי שהיא נשמעת בשמיעה ראשונית.

יש שעונים לשאלה זו: כי אפשר לעשות יותר או טוב יותר. ועל כך המתנגדים לשינוי שואלים (ובצדק לדעתי) אז מה? מה רע לכם ככה? למה לגעת במה שלא נשבר? או האם כדאי לעשות שינוי משמעותי, על כל המאמץ הברוך בכך, רק כדי להשיג מעט יותר?

יש עוד הרבה תשובות לשאלה "למה לשנות?" אך כדי לקצר בדברים אגיע לשורה התחתונה: עליכם להיות במצב שבו המסקנה שלכם שאתם חייבים להשתפר/להשתנות באופן מהותי אחרת העסק שלכם יישאר מאחור. לא "צריכים להשתפר", לא "בגלל שיכולים" אלא חייבים!

חייבים זה אומר שאם לא תשתפרו בעלי המניות יסגרו או ימכרו את החברה. חייבים זה אומר שאם לא תשתפרו, תשתנו, תתייעלו הלקוחות ילכו למקום אחר. חייבים זה אומר שאם לא תשתנו יהיו כמה עובדים שיאבדו בגלל זה את פרנסתם. הצורך בשינוי חייב להיות ברור, בוער, כזה שאינו משאיר מקום לספק שמשהו צריך להשתנות.

זה בדיוק כך אצל כלל בני האדם. מי שיודע מעט פסיכולוגיה, יודע שכל בני האדם בורחים מכאב ומחפשים תענוג/אושר. לכן כשסוגים שונים של מטפלים/מאמנים רוצים לעזור לכם לבצע שינוי הם קודם כל עוזרים לכם לחשוף את הסיבה לרצון לשנות. מחדדים אותה ועוזרים להבין מה יקרה אם לא תשנו, איזה כאב או נזק תחוו ומצד שני איזה עונג יהיה לכם אם תבצעו את השינוי. ארגונים מורכבים מאנשים והפסיכולוגיה היא אותה הפסיכולוגיה.

ההבדל בין ארגונים לאנשים הוא שארגונים הם אוסף של אנשים ולא איש אחד. המשמעות היא שאוסף גדול של אנשים צריך לדעת ולהרגיש שחייבים לבצע שינוי ושככה אי אפשר להמשיך.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

GEMBA – המקום בו הדברים קורים

ניצולת מכונות

ברחל בתך הקטנה