טויוטה ודוושת הגז

הגיע לידי מסמך אשר נכתב על ידי רוברט קול מ MIT אשר ביצע מחקר על הסיבות לכשלים שהתגלו ברכבים של טויוטה בסוף 2009 ובתחילת 2010. ואביא כאן את עיקרי הדברים.

תזכורת: בסוף 2009 החלו לזרום דיווחים מבעלי רכבי טויוטה על בעיות שונות בדוושת הגז. הדיווחים הגיעו לשיא במספר תאונות שהתרחשו ובהן היה גם הרוג אחד, תאונות אשר ע"פ הדיווחים התרחשו כתוצאה מבעיה בדוושת הגז. כתוצאה מכך החל דיון נרחב במדיה בנוגע לבעיות ברכבי טויוטה אשר הוביל אף לדיון בקונגרס האמריקאי בנושא.

חברת טויוטה נאלצה לבצע RECALL- קריאה לבעלי הרכבים להחזיר את מכוניתם לתיקון. זאת כדי לתקן את הבעיה שהשפיע על דוושת הגז. אולם תקופה קצרה אחר כך התגלו ברכבי טויוטה בעיות נוספות אשר אילצו אותה לבצע עוד שלושה תהליכי RECALL. בסך הכל טויוטה החזירה יותר משבעה מליון רכבים לתיקון. דירוג האיכות שלה ירד בכל מיני מדדים. כל אלו קיבלו תהודה במיוחד לאור העובדה שטויוטה נודעה בעולם כחברה בעלת רמת איכות הגבוהה ביותר שאליה ניתן לשאוף, חברה בעלת רמת מצוינות המהווה מודל לחיקוי עבור אחרים.

רבים מהעוסקים בתחום היצור ומתודולוגיות של שיפור תהליכי עבודה עמדו משתוממים, כיצד יתכן שהחברה אשר מוגדרת כאורים והתומים של האיכות, נכשלת פעם אחר פעם בנושא זה. רצף האירועים, אשר כולם היו בזמן קצר יחסית, יחד אם המשבר הכלכלי שפגע גם בחברה ב 2008, יותר משפגעו משברים אחרים בעבר, כל אלה גרמו להבנה שמשהו לא טוב קרה בטויוטה. הבנה שהגיע גם לצרכנים והובילה לירידה במכירות הרכבים.

כמיטב המסורת בטויוטה, החליטו לאתר את שורש הבעיה. נראה היה שהבעיה נמצאת בייצור. אך זה דרש בחינה בשיטות הידועות של טויוטה.

לאחר בחינה מעמיקה של סיבות השורש מצאו בטויוטה שהבעיה לא נעוצה בייצור כפי שמצופה היה לחשוב אלא במקום אחר – בהחלטה אסטרטגית אחת שנלקחה ב 1995 וזאת ביחד עם שילוב בטכנולוגיה הקיימת ברכבים בשנים האחרונות.

אך על כך בפוסט הבא.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

GEMBA – המקום בו הדברים קורים

ניצולת מכונות

ברחל בתך הקטנה