שלבי המסע ליישום ניהול-הרזה
באופן טבעי מנהלים המתכוונים או בוחנים את האפשרות להיכנס למסע בדרך הניהול-הרזה, מבקשים לדעת מהם שלבי התהליך, מה יצטרכו לעשות וכיצד יצטרכו לפעול. אחת הבקשות הנפוצות היא לתת לארגון תוכנית כללית הכוללת תאריכים לשלבים שבדרך.
כתבתי רבות בעבר איך מתחילים ליישם ניהול-רזה ואחד השלבים הראשונים הוא אכן להכין תוכנית עבודה. אולם עלי לציין שתוכנית עבודה זו רלוונטית, בד"כ, רק לשנה הראשונה וגם אז, תוכנית זו תהיה תוכנית דינמית - "מתפתחת".
ניהול רזה הינו תהליך דינמי ומתפתח ולכן למי שיוצא לדרך הארוכה של יישום השיטה ניתן לתת מפת דרכים. למפה יהיו מספר מימדים אחד מהם ידבר על השלבים שהארגון צריך לעבור:
שלב 1 – בניית היסודות של הניהול-הרזה בארגון. כולל הדרכות, יישום של כלי Lean שונים, טיפול במבנה הארגוני ומיסוד השפה והשיטה.
שלב 2 – הרחבת השיטה לכל חלקי הארגון, הוספת כלי ניהול-רזה חדשים, שיפור ושינוי שיטות הניהול.
שלב 3 – מיסוד השיטה בארגון. שילוב מלא בין המחלקות השונות ליצירת זרימה בין המחלקות/ אגפים/מפעלים בארגון. יכולת להגדיר את השיטה ואופן יישומה בארגון (דוגמא: "דרכה של טויוטה" שאינה בדיוק כמו "דרכה של בואינג").
שלב 4 – הרחבת התהליך לספקים וללקוחות. שימוש בתרבות ובכלים בהתמודדות עם מצבים חדשים: רכישות ומיזוגים, משברים ועוד.
ההתקדמות בתהליך אינה תמיד אחידה לכל חלקי הארגון. בנוסף העובדה שהגעתם לשלב ארבע אינה אומרת שלא תבצעו שוב את שלב שתיים. אולם ארבעת השלבים הללו אשר משך הביצוע של כל אחד מהם ומשך ההגעה אליהם יהיה שונה מארגון לארגון, יכול להראות לארגון היכן הוא נמצא בתהליך.
תגובות