תרבות ניהול רזה

בפוסט הקודם הגבתי למאמרו של ד"ר תמיר אשר דיבר על שינוי תרבות הניהול. הנושא היום ברור ליותר ויותר חברות, בעולם, שלא מספיק ליישם רק את כלי הניהול הרזה אלא יש להחדיר תרבות חדשה של ניהול. תרבות זו צריכה להיות חופפת לתרבות הניהול הרזה. גישת הניהול הרזה בהקשר של שיטת הניהול היא להנחות, לאמן וללמד. כלומר מנהל לא יגיע ממקום של "זה הפיתרון לבעיה ואת זה תעשו" במקום זה מנהל ילמד את אנשיו לאתר את הבעיה ולמצוא לה פתרונות בעצמם. אני מניח שרובכם תתקשו לדמיין את הדבר קורה בארגונכם אך אם תרצו מצורף בזאת טבלת הערכה למועמדים לניהול בארגון אמריקאי שהחליט לא רק ליישם כלי ניהול רזה אלא גם את תרבות הניהול הרזה.
לחצו על הטבלה הבאה כדי לראותה בברור




הציון לכל מועמד נע בן 0 -5 ושם המועמד נכתב בעמודה השמאלית:

Skills Rating (0 - 5) and Rating Definition

0: Has no demonstrated skills in this area. Does not meet minimum requirements for consideration.
1: NOVICE - Can explain basic concepts, perform entry level actions without assistance.
2: BEGINNER - Perform basic functions without assistance. Needs assistance with more complex actions.
3: INTERMEDIATE - Performs actions without assistance or guidance.
4: ADVANCED - Answer most questions about skill. Solve complex problems using skill. Give advice about skill.
5: EXPERT - Answer any question about skill. Possess extensive experience and teach the subject if needed.

יש שמונה עמודות בטבלה לעיל הינה הן:

Selection Criteria Definitions:
1: Team Facilitation: Build a successful/cohesive team using development tools, resources, training, goals, performance measures and a flexible interpersonal style. Facilitate the completion of team goals.
2: Problem Solving: Identify present and potential troublesome situations and their causes. Investigate to a level that reveals total impact of the situation. Identify trends and patterns and develop measures to solve or prevent repeat occurrence.
3: Process Orientation: Ability to understand customer requirements, define/understand processes, and their effectiveness, efficiency and adaptability; ability to take a systematic view of activities from a broad perspective; analyze processes; establish
4: Change Facilitation: Encourage individuals to seek opportunities for different and innovative approaches to addressing problems and opportunities. Facilitate the implementation and acceptance of change within the workplace
5: Communication Skills: Convey and/or absorb information and ideas through a variety of media to individuals or groups in a manner that engages an audience and helps them understand and retain the message
6: Computer Knowledge: Understands and uses the basic office tools available on a personal computer. Can do basic word processing, spreadsheets, e-mails, presentations and web browsing.
7: Program and Project Management: Identify customers, deliverables, project scope, plan and resources; remove obstacles; meet quality, cost and timeliness goals; and make decisions.
8: Financial Skills: Utilize cost analysis methods and procedures to determine resource allocations and evaluate alternatives in shop and office areas; using established principles and practices, gather data, interpret information, and explain fluctuation

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

GEMBA – המקום בו הדברים קורים

ניצולת מכונות

ברחל בתך הקטנה